Το προτεινόμενο πρόγραμμα στοχεύει στην επιμόρφωση προπονητών που εργάζονται με αθλητές αναπτυξιακών ηλικιών (12-18 ετών), εστιάζοντας στην ψυχοσυναισθηματική διαχείριση και την παιδαγωγική προσέγγιση. Στόχος είναι η ενίσχυση των δεξιοτήτων των προπονητών στη διαχείριση των συναισθημάτων των αθλητών, στη δημιουργία ενός υποστηρικτικού αθλητικού περιβάλλοντος και στην ανάπτυξη αποτελεσματικών στρατηγικών επικοινωνίας και καθοδήγησης.
Οι προπονητές διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση της ψυχολογίας και της προσωπικότητας των νεαρών αθλητών. Συχνά, όμως, δεν έχουν την απαραίτητη εκπαίδευση για να ανταποκριθούν στις ψυχολογικές προκλήσεις των νεαρών αθλητών, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται επικοινωνιακά κενά, άγχος και πιέσεις που επηρεάζουν την αθλητική τους απόδοση και την ψυχική τους υγεία.
Το παρόν εκπαιδευτικό πρόγραμμα προετοιμάζει, προσθέτει γνώσεις και ευαισθητοποιεί τους προπονητές αναπτυξιακών ηλικιών σε θέματα ψυχοσυναισθηματικής υγείας και ορθής προσέγγισης ώστε να ασκήσουν ενεργά και αποτελεσματικά τον ρόλο τους, να συνεισφέρουν στην καλλιέργεια κατάλληλης νοοτροπίας και να αποτελέσουν μοντέλα ευγενούς στάσης και συμπεριφοράς.
Με τη συμπλήρωση του προγράμματος οι εκπαιδευόμενοι θα είναι σε θέση:
Σε επίπεδο γνώσεων:
1. Να γνωρίσουν τις βασικές αρχές της αναπτυξιακής ψυχολογίας που αφορούν παιδιά και εφήβους.
2. Να κατανοήσουν τη σημασία της συναισθηματικής νοημοσύνης και της ενσυναίσθησης στην αθλητική καθοδήγηση.
3. Να ενημερωθούν για τις επιπτώσεις του στρες, της πίεσης και της αποτυχίας σε νεαρούς αθλητές.
4. Να μάθουν παιδαγωγικές θεωρίες και μεθόδους που υποστηρίζουν τη θετική ενίσχυση και την αυτονομία των αθλητών.
5. Να αναγνωρίσουν τις ενδείξεις ψυχοσυναισθηματικών δυσκολιών στους αθλητές και τα κατάλληλα βήματα διαχείρισης ή παραπομπής.
Σε επίπεδο δεξιοτήτων:
1. Να εφαρμόζουν στρατηγικές ενίσχυσης της αυτοπεποίθησης και της ψυχικής ανθεκτικότητας των αθλητών.
2. Να χρησιμοποιούν τεχνικές εποικοδομητικής ανατροφοδότησης και επικοινωνίας χωρίς κριτική ή απαξίωση.
3. Να διαχειρίζονται συγκρούσεις, απογοητεύσεις ή αγωνιστικό άγχος των παιδιών με ευαισθησία και αποτελεσματικότητα.
4. Να δημιουργούν θετικό και υποστηρικτικό κλίμα στην προπόνηση, που ενισχύει τη συνεργασία και τη χαρά της συμμετοχής.
5. Να οργανώνουν εκπαιδευτικές και αθλητικές δραστηριότητες προσαρμοσμένες στις συναισθηματικές ανάγκες και το αναπτυξιακό επίπεδο των παιδιών.
Σε επίπεδο στάσεων:
1. Να υιοθετούν μια ανθρωποκεντρική προσέγγιση, όπου η ευημερία του παιδιού προηγείται της αγωνιστικής επίδοσης.
2. Να καλλιεργούν την ενσυναίσθηση και θετική στάση απέναντι στη διαφορετικότητα και την ατομικότητα κάθε αθλητή.
3. Να δεσμευτούν σε ηθικές και παιδαγωγικά ορθές πρακτικές, χωρίς καταναγκασμούς ή εκφοβισμό.
4. Να αναγνωρίσουν τη σημαντικότητα του ρόλου τους ως παιδαγωγοί και όχι μόνο ως τεχνικοί καθοδηγητές.
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα απευθύνεται σε: Προπονητές που εργάζονται με αθλητές αναπτυξιακών ηλικιών (12-18 ετών), Εκπαιδευτές ακαδημιών αθλημάτων, Επαγγελματίες και εθελοντές στον χώρο της προπονητικής. Οι ιδανικοί υποψήφιοι για το πρόγραμμα είναι προπονητές και επαγγελματίες που εργάζονται στον χώρο του αθλητισμού με νεαρούς αθλητές.
Ειδικότερα, το πρόγραμμα στοχεύει σε Προπονητές με εμπειρία σε αναπτυξιακές ηλικίες, Εκπαιδευτές και τεχνικούς διευθυντές αθλητικών ακαδημιών, Προπονητές φυσικής κατάστασης που επιθυμούν να ενισχύσουν τις γνώσεις τους στη διαχείριση αθλητών, Άτομα που ενδιαφέρονται να βελτιώσουν τις παιδαγωγικές τους δεξιότητες και την ψυχολογική υποστήριξη των αθλητών τους.
Σε όλους τους συμμετέχοντες που θα συμπληρώσουν με επιτυχία το πρόγραμμα, θα απονεμηθεί Πιστοποιητικό Κατάρτισης, στο οποίο θα αναφέρεται ότι «Το πρόγραμμα εγκρίθηκε από την Αρχή Ανάπτυξης Ανθρωπίνου Δυναμικού Κύπρου»
Βασικές αρχές αθλητικής ψυχολογίας και συναισθηματικής νοημοσύνης Εισαγωγή στην αθλητική ψυχολογία και τις εφαρμογές της.
- Ο ρόλος της συναισθηματικής νοημοσύνης στην προπονητική διαδικασία.
- Αντίληψη, αναγνώριση και διαχείριση συναισθημάτων αθλητών.
- Role-playing για την αναγνώριση συναισθημάτων σε αθλητές.
- Συζήτηση πραγματικών περιστατικών και εφαρμογή στρατηγικών διαχείρισης.
Επικοινωνία και παρακίνηση στον αθλητισμό Βασικές αρχές αποτελεσματικής επικοινωνίας προπονητή- αθλητή.
- Ανατροφοδότηση: Τεχνικές για βελτίωση της απόδοσης και της αυτοπεποίθησης.
- Μοντέλα και τεχνικές παρακίνησης στον αθλητισμό.
Επικοινωνία και παρακίνηση στον αθλητισμό
- Βιωματικά εργαστήρια με προσομοιώσεις επικοινωνιακών προκλήσεων.
- Πρακτικές εφαρμογές θετικής ανατροφοδότησης και καθοδήγησης.
Διαχείριση άγχους και πίεσης στους νεαρούς αθλητές
- Πηγές άγχους στον αθλητισμό και επιπτώσεις στην απόδοση.
- Στρατηγικές διαχείρισης άγχους για αθλητές και προπονητές.
- Ο ρόλος του προπονητή στη ρύθμιση του ψυχολογικού κλίματος.
Διαχείριση άγχους και πίεσης στους νεαρούς αθλητές
- Τεχνικές χαλάρωσης και διαχείρισης άγχους για αθλητές (αναπνοές, οραματισμός).
- Ανάλυση περιπτώσεων και πρακτική εφαρμογή στρατηγικών διαχείρισης πίεσης.
Ο ρόλος του προπονητή στη δημιουργία θετικού αθλητικού περιβάλλοντος
- Βασικές αρχές διαμόρφωσης θετικού περιβάλλοντος στην προπόνηση.
- Η σημασία της αυτονομίας, της αίσθησης επάρκειας και της κοινωνικής σύνδεσης.
- Ο ρόλος της ηγεσίας του προπονητή στη διαμόρφωση της κουλτούρας της ομάδας.
Ο ρόλος του προπονητή στη δημιουργία θετικού αθλητικού περιβάλλοντος
- Σχεδιασμός πρακτικών δράσεων για την ενίσχυση του θετικού κλίματος.
- Συνεργατικές δραστηριότητες και προσομοίωση προπονητικών σεναρίων.
Διαχείριση συγκρούσεων και συνεργασία με γονείς και παράγοντες του αθλητισμού
- Είδη συγκρούσεων στον αθλητισμό και στρατηγικές επίλυσης.
- Διαχείριση προσδοκιών γονέων και επικοινωνία με τους αθλητικούς φορείς.
- Βέλτιστες πρακτικές συνεργασίας προπονητή- γονέων-διοίκησης
Διαχείριση συγκρούσεων και συνεργασία με γονείς και παράγοντες του αθλητισμού
- Role-playing σε σενάρια διαχείρισης δύσκολων συνομιλιών.
- Προσομοιώσεις επίλυσης συγκρούσεων και ανάλυση πραγματικών περιπτώσεων.