Σεμινάριο ΑνΑΔ

Η Συναισθηματική καλλιέργεια και η κίνηση ως εργαλεία ανάπτυξης της αυτοπεποίθησης των παιδιών

Κατάλληλα μέσα για την υγιή έκφραση των συναισθημάτων των παιδιών

Ενημερωτικό Δελτίο
Διάρκεια

36 Ώρες

Μεθοδολογία Εκπαίδευσης

Φυσική παρουσία ή Εξ' αποστάσεως

Κόστος Συμμετοχής

1170€

Επιχορήγηση

720€

Η δημιουργία του συγκεκριμένου προγράμματος κατάρτισης προκύπτει από την ανάγκη κατάρτισης των εκπαιδευτικών σε εξειδικευμένα θέματα, ώστε η συναισθηματική νοημοσύνη να αναπτύσσεται με βιωματικό τρόπο και δημιουργικές διαδικασίες.

Λόγω των δυσκολιών της έκφρασης των συναισθημάτων που παρατηρείται στα παιδιά η οποία οδηγεί στον εκφοβισμό και την έλλειψη συνεργασίας, τίθεται αναγκαίο, οι εκπαιδευτικοί να τους παρέχουν τα μέσα ώστε να μπορέσουν να κατανοήσουν, επεξεργαστούν και εκφράσουν τα συναισθήματα τους με υγιείς τρόπους.

Μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος οι καταρτιζόμενοι θα είναι σε θέση:

Σ επίπεδο γνώσεων:

  • Να γνωρίζουν τις έννοιες δημιουργική κίνηση και αυτοεικόνα.
  • Να ονομάζουν τα πλεονεκτήματα της διαχείρισης των συναισθημάτων.
  • Να αναγνωρίζουν και να εξηγούν τη σημασία και την αξία της συναισθηματικής νοημοσύνης στην ανάπτυξη του παιδιού.
  • Να κατονομάζουν τις 5 βασικές κατηγορίες κινητικών εννοιών της θεωρίας του Rudolf Laban.
  • Να ταξινομούν τα στοιχεία της κίνησης στην ανάλογη κατηγορία κίνησης.
  • Να εξηγούν τρόπους διαχείρισης του άγχους αποχωρισμού των παιδιών και των γονέων.
  • Να αναγνωρίζουν τα σημάδια του άγχους και του αποχωρισμού στα παιδιά και τους γονείς.
  • Να επιλέγουν τον τρόπο που θα προσεγγίσουν το κάθε παιδί ξεχωριστά.
  • Να υποστηρίζουν τα όρια που θέτουν στους γονείς και τα παιδιά.
  • Να αναγνωρίζουν τα δικά τους συναισθήματα,

Σε επίπεδο δεξιοτήτων

  • Να δημιουργούν σχέδια μαθήματος με τη χρήση της κίνησης και τη συναισθηματική καλλιέργεια.
  • Να συνθέτουν δραστηριότητες κίνησης και συναισθηματικής ανάπτυξης.
  • Να θέτουν στόχους στις δραστηριότητες.
  • Να εφαρμόζουν σχέδιο μαθήματος με δραστηριότητες κίνησης και συναισθηματικής καλλιέργειας.
  • Να δημιουργούν ασφαλείς συνθήκες στον τρόπο διεξαγωγής και οργάνωσης των δραστηριοτήτων.
  • Να επιλέγουν τις κατάλληλες δραστηριότητες για την έκφραση των συναισθημάτων και δεξιοτήτων ζωής .
  • Να επιλέγουν την κατάλληλη προσέγγιση για να επιφέρουν τη συνεργασία σε διάφορα σενάρια συμπεριφορών.
  • Να επιλύουν προβλήματα που μπορεί να προκύψουν από την έλλειψη συνεργασίας και έντονων συμπεριφορών.
  • Να εφαρμόζουν στις δραστηριότητες τους της δεξιοτητες ζωής. 10. Να χρησιμοποιούν μεθόδους για να αναγνωρίζουν τα συναισθήματα των παιδιών.

Σε επίπεδο στάσεων:

  • Να ενθαρρύνουν τους μαθητές να εκφράζουν τα συναισθήματα τους μέσα από την κίνηση και τον λογο.
  • Να υποστηρίζουν τους μαθητές στο να εκφράζονται ελεύθερα χωρίς το φόβο της επίκρισης.
  • Να απομυθοποιήσουν τη στάση “‘άσπρο-μαύρο” (ότι υπάρχει μόνο σωστό και λάθος).
  • Να κινητοποιήσουν τους μαθητές τους να αποδέχονται το διαφορετικό.
  • Να αποδέχονται πρόθυμα τις ιδέες των μαθητών.
  • Να παροτρύνουν τους μαθητές να εμπιστεύονται την κρίση τους στην επίλυση προβλημάτων.
  • Να αντιμετωπίζουν την επιθετικότητα και έλλειψη συνεργασίας με ψυχραιμία.

Μηχανολόγοι, σύμβουλοι μηχανολογικών έργων, τεχνικοί και εγκαταστάτες ψύξης και κλιματισμού, συντηρητές βιομηχανικών εγκαταστάσεων, επιθεωρητές ενεργειακής απόδοσης κτιρίων και γενικά οποιοσδήποτε τεχνικός έχει άμεση ή έμμεση εμπλοκή με οικιακά, εμπορικά και βιομηχανικά συστήματα ψύξης και κλιματισμού.

Σε όλους τους συμμετέχοντες που θα συμπληρώσουν με επιτυχία το πρόγραμμα, θα απονεμηθεί Πιστοποιητικό Κατάρτισης, στο οποίο θα αναφέρεται ότι «Το πρόγραμμα εγκρίθηκε από την Αρχή Ανάπτυξης Ανθρωπίνου Δυναμικού Κύπρου»

Καλωσόρισμα

Εισαγωγή & Γνωριμία

Καταγραφή προσδοκιών και στόχων σεμιναρίου

  • Προσδοκίες συμμετεχόντων
  • Στόχοι σεμιναρίου
  • Συμβόλαιο δέσμευσης

Εισαγωγή στο πρόγραμμα και βασικές προσεγγίσεις εισαγωγής των παιδιών στο πρόγραμμα

  • Διακόσμηση αίθουσας και βασικά στοιχεία που θα χρησιμοποιούνται συστηματικά στα μαθήματα (πχ θερμόμετρο συναισθημάτων κτλ)
  • Πώς καλωσορίζω και συνδέομαι με το παιδί κατά την είσοδο του στο εργαστήρι
  • Σημαντικότητα της ψυχραιμίας και διαχειρισης συναισθηματων του εκπαιδευτή κατα την έναρξη των εναρκτηριων μαθημάτων
  • Πώς ηρεμώ ένα αγχωμένο παιδί στις αρχικές συναντήσεις
  • Διαχείριση του άγχους αποχωρισμού των παιδιών και των γονιών
  • Πώς θέτω όρια με ενσυναίσθηση κατα την ένταξη τους
  • Παρουσίαση κανόνων για την διεξαγωγή των μαθημάτων τους.

Εισαγωγή στα συναισθήματα της χαράς και της λύπης

  • Αναγνώριση συναισθημάτων στο σώμα και η επιδραση τους στη συμπεριφορά
  • Ασκήσεις αναπνοών / ενσυνειδητότητας
  • Εκφραση των συναισθημάτων μέσα από το παιχνίδι και την τέχνη
  • Παρουσίαση ύλης και δραστηριοτήτων που αφορά τα 2 συναισθήματα – προς χρήση στη διεξαγωγή των μαθημάτων

Δημιουργικη κινηση

  • Ορισμός
  • Προβληματα στην εκπαιδευτική διαδικασία μέσω μελέτης περίπτωσης
  • Πλεονεκτήματα για μαθητή, για διδασκαλία και για εκπαιδευτικό
  • Ποιά ειναι η διαφορα με το χορό και τη γυμναστική σε μορφή debate.
  • Παρουσιαση των 5 κατηγοριών κινητικών εννοιών της θεωρίας του Rudolf Laban (Σώμα, Χώρος, Χρόνος, Σχέσεις, Ενέργεια)
  • Σχεδιασμός δραστηριοτητων δημιουργικής κίνησης χρησιμοποιώντας τις κινητικές έννοιες μέσω της τεχνικής καταιγισμός ιδεών.

Βιωματικό εργαστήρι δημιουργικής κίνησης

  • Βιωματικό εργαστήρι με παραδείγματα ασκήσεων που θα επεξεργάζονται τα συναισθηματα της χαρας και της λυπης μεσα απο τη δημιουργική κίνηση.
  • Ανάλυση της κατηγορίας κινητικων εννοιών “Σώμα”
  • Η σημαντικότητα της χρήσης μουσικής και υφασμάτων στο σχεδιασμό μαθημάτων

Συναισθηματικη Καλλιέργεια Φόβος: Ανάλυση του συναισθήματος του φόβου και πρακτικές ασκήσεις για την έκφραση μέσω δραστηριοτήτων (ζωγραφικής, χειροτεχνίας κ.α).

  • Αναγνώριση
  • Επεξεργασία
  • Διαχείριση

Θυμός: Ανάλυση του συναισθήματος του φόβου και πρακτικές ασκήσεις για την έκφραση μέσω δραστηριοτήτων (ζωγραφικής, χειροτεχνίας κ.α)

  • Αναγνώριση
  • Επεξεργασία
  • Διαχείριση

Παρουσίαση ύλης και δραστηριοτήτων που αφορά τα 2 συναισθήματα – προς χρήση στη διεξαγωγή των μαθημάτων

Δημιουργική κίνηση Ανάλυση της κατηγορίας κινητικων εννοιών “Σχέσεις”

  • στοχοθέτηση δραστηριοτήτων δημιουργικής κίνησης
  • ασφάλεια, τρόποι οργάνωσης χώρου και υλικά που μπορούν να χρησιμοποιήσουν
  • βιωματικό εργαστήρι με δραστηριότητες σε ομάδες βασισμένες στα συναισθήματα
  • πειραματισμός στο σχεδιασμός δραστηριοτητων απο καταρτιζόμενους με στοχο την ομαδική εργασία και τα 4 βασικά συναισθήματα

Άνάλυση της ύλης για τα ακόλουθα θέματα – Αυτοεικόνα και Αυτοπεποίθηση

  • Υγιής Αυτοεικόνα
  • Αυτοπεποίθηση
  • Μαθαίνω να ζητώ χωρίς να χάνομαι στα συναισθήματά μου
  • Πώς δουλεύει ο νους
  • Μαθαίνω να εμπιστεύομαι την εσωτερική μου φωνή

Στην ύλη συμπεριλαμβάνονται τα στοιχεία εκπαίδευσης των γονέων που θα στηρίξουν τη διαδικασία αυτή.

Δημιουργική Κίνηση Ανάλυση των κατηγοριών κινητικων εννοιών “Χρόνος” και “Ενέργεια”

  • βιωματικό εργαστήρι με τη χρήση της φωνής και της παραγωγης ήχου για την κίνηση και τη χρήση εικόνων για την κίνηση
  • χρήση τεχνικής χιονοστιβάδας στην ολομέλεια για επιλογή κατάλληλων δραστηριοτήτων ανάλογα με τον στόχο που ζητείται

Δεξιότητες Ζωής

  • Δεξιότητες ασφαλείας (Τι κάνω αν χαθώ)
  • Πώς λέω όχι χωρίς φόβο
  • Σώμα: Πώς αναγνωρίζω το καλό και το κακό άγγιγμα
  • Φιλίες: Καλός vs Κακός φίλος
  • Ενίσχυση Επίλυσης προβλημάτων

Δημιουργική Κίνηση Αναλυση της κατηγορίας κινητικών εννοιών “Χώρος”

  • Βιωματικό εργαστήρι με τη χρήση αντικειμένων που βρίσκουμε στο σπίτι ή σε μια αίθουσα σχολείου Σχεδιασμος σχεδιου μαθηματος σε ομάδες
  • Προβολή βίντεο από σχέδιο μαθήματος που εκτελέστηκε απο τις εκπαιδευτριες, γινεται αναλυση για δομή και στοχοθεσία.
  • Σχεδιασμός ολόκληρου σχεδίου μαθήματος σε ομάδες σε δικό τους στόχο.
  • Παρουσίαση και εκτέλεση μιας δραστηριότητας από αυτό.

Καταληκτική συνάντηση: Αξιολόγηση Καταρτιζομενων & εκπαιδευτών

  • Μέρος Α΄ Παρουσιαση σχεδιου μαθηματος και μικροδιδασκαλία
  • 10λεπτη παρουσίαση ενος σχεδιου μαθηματος που ετοίμασαν σε μορφή powerpoint.
  • μικροδιδασκαλία 7 λεπτά ο καθένας (καταρτιζομενοι σε ρολο μαθητων και εκπαιδευτικων)
  • αναγνώριση δυσκολιών και πετυχημένων στιγμών από τους ίδιους
  • ανατροφοδότηση απο συμμετέχοντες. Μερος Β΄ Εξεταστικό δοκίμιο
  • Εξεταστικό δοκίμιο με ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών, κλειστού και ανοικτού τύπου

Η βαθμολόγηση θα γίνει μετά τη λήξη της καταληκτικης συνάντησης από τους εκπαιδευτές.

ΜΕΡΟΣ Γ’: Αξιολογηση Εκπαιδευτών

  • Ερωτηματολόγιο με ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών, κλειστού και ανοικτού τύπου